הליכוד ליו"ר הכנסת: "התנהלות הקואליציה דורסנית, חמורה וחסרת תקדים"

איתי גדסי No Comments on הליכוד ליו"ר הכנסת: "התנהלות הקואליציה דורסנית, חמורה וחסרת תקדים"

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, וח"כ דוד ביטן, בפנייה ליו"ר הכנסת מיקי לוי: "התנהלות הממשלה והקואליציה היא התנהלות דורסנית, חמורה וחסרת תקדים, השמה למרמס את הכנסת כולה, ואשר נועדה למנוע מהאופוזיציה למלא את תפקידה"

מיקי לוי צילום: פלאש 90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, וח"כ דוד ביטן, פנו הבוקר (ראשון) בשם סיעות גוש הימין ליושב ראש הכנסת, ח"כ מיקי לוי, בבקשה להתערבותו הדחופה ב'רמיסת הכנסת על ידי הקואליציה'.

"להווי ידוע כי יושבת ראש הוועדה המסדרת, ח"כ עידית סילמן, זימנה ישיבה של הוועדה המסדרת להיום, צום י"ז בתמוז, בין היתר לשם אישור החלטה בדבר הרכב ועדות הכנסת. השר המקשר בין הממשלה לכנסת זאב אלקין, הודיע לנו כי הממשלה והקואליציה החליטו להביא שורה של החלטות בעניין הקמת ועדות חדשות, בעניין מינוי ראשי הוועדות בכנסת, בעניין הרכב הוועדות, ובעניין הרכב נשיאות הכנסת, והכל באופן דורסני ובדרך המתעלמת ממסורות ארוכות שנים בכנסת", כתבו חברי הכנסת ליו"ר.

"בין היתר, הודיע השר המקשר כי בדעת הקואליציה למנות תשעה סגנים ליושב ראש הכנסת, תוך ששישה מהם יינתנו לסיעות הקואליציה, סגן אחד יינתן לסיעת הרשימה המשותפת המונה שישה חברי כנסת בלבד, ואילו כלל סיעות גוש הימין, המונות 52 חברי כנסת, יקבלו 2 סגנים בלבד. מובן, כי מדובר בחלוקה מעוותת בעליל, אשר איננה משקפת ולו בקירוב את יחסי הכוחות בכנסת, וזאת בניגוד מוחלט לכל מה שהיה נהוג בעבר ביחס להרכב הנשיאות. עוד נציין כי השר המקשר היה "מוכן" לתקן במעט את ייצוג סיעות האופוזיציה בנשיאות, תוך הצבת תנאים בלתי מקובלים ובלתי סבירים, ובהם הגדלת מספר הסגנים (דבר שאין לו כל הצדקה), והסכמת סיעות גוש הימין לשורה ארוכה של תכתיבים אחרים בנוגע להקמת ועדות חדשות, לאיוש ראשי הוועדות ולהרכב הוועדות", הוסיפו.

עוד כתבו לוין וביטן: "בנוסף, הודיע השר אלקין על כוונת הממשלה והקואליציה לפצל שתי ועדות סטטוריות, הקיימות בכנסת שנים ארוכות (ועדת הפנים והגנת הסביבה, וועדת העבודה הרווחה והבריאות), וכן להקים ועדה נוספת – ועדת הרפורמות. החלטה זו, שאין לה שום הצדקה עניינית, ואשר נועדה אך ורק לצרכים פוליטיים של סיעות הקואליציה, כרוכה בעלויות גבוהות ומיותרות לקופה הציבורית".

"זאת ועוד, החלטה זו התקבלה ללא כל דיון אמיתי עם סיעות האופוזיציה, ואף זאת בניגוד מוחלט למה שהיה נהוג בעבר, כאשר ננקטה זהירות יתרה בשינוי מבנה הוועדות הסטטוריות. עוד נציין כי גם כאשר הוקמו בעבר ועדות נוספות (שאינן כרוכות בפיצול ועדות סטטוריות), נעשתה חלוקה שוויונית של הוועדות כאמור בין הקואליציה לאופוזיציה, וזאת בניגוד להודעת השר אלקין לפיה הקואליציה לוקחת לעצמה את כל שלוש הוועדות החדשות והמיותרות שהיא החליטה להקים".

לדבריהם: "נוסף על האמור לעיל, ולמרות ההגדלה המשמעותית והמיותרת של מספר הוועדות, הודיע השר אלקין כי הקואליציה החליטה באופן חד צדדי לתת לסיעות גוש הימין את ראשות שתי ועדות בלבד (הוועדה לענייני ביקורת המדינה אשר ממילא חייבת להיות בראשות האופוזיציה, וועדת המדע והטכנולוגיה). רק לאחר דין ודברים, 'הואיל בטובו' השר אלקין להוסיף לסיעות גוש הימין אפשרות להקים ועדה נוספת (ומיותרת). תחומי פעילותה יהיו מצומצמים מאוד ויאושרו מראש על ידי הקואליציה. מובן כי החלטה זו מהווה רמיסה נוספת של האופוזיציה ושל סדרי עבודה תקינים בכנסת".

עוד הוסיפו "אם לא די בכל האמור לעיל, הרי שהשר אלקין הודיע כי בכוונת הקואליציה להתערב באופן גס בהרכב הוועדות, ולייצר לקואליציה בוועדות המרכזיות רוב מוגדל שאינו תואם את יחסי הכוחות בכנסת. זאת, תוך מתן ייפיצוייי כביכול לאופוזיציה בוועדות שחשיבותן פחותה ותחומי פעילותן מצומצמים מאוד".

"עוד יצוין, כי השר אלקין הגיע לסיכום עם סיעת הרשימה המשותפת לפיו יינתן לסיעה וייצוג בלתי פרופורציונאלי על חשבון סיעות גוש הימין, הן בנשיאות הכנסת, הן בראשות ועדה והן בוועדת הכספים הקואליציה כמובן רשאית לתת על חשבונה תפקידים לסיעה מסיעות האופוזיציה, אולם אינה יכולה להכתיב לסיעות האופוזיציה את חלוקת התפקידים המגיעים להן".

"התערבות כזו, שפירושה המעשי הוא ניסיון לנחל את האופוזיציה ולהחליט בענייניה הפנימיים במקום חבריה, היא דבר בלתי מתקבל על הדעת ואנטי דמוקרטי על פניו. הדבר מקבל משנה חומרה כאשר נעשה ניסיון להכתיב לאופוזיציה הסדר במסגרתו הסיעה הקטנה באופוזיציה מקבלת ייצוג החורג במאות אחוזים מהייצוג המגיע לה בפועל, וזאת על חשבון סיעות האופוזיציה האחרות".

"מכל האמור לעיל עולה כי התנהלות הממשלה והקואליציה היא התנהלות דורסנית, חמורה וחסרת תקדים, השמה למרמס את הכנסת כולה, ואשר נועדה למנוע מהאופוזיציה למלא את תפקידה. צבר ההחלטות החד צדדיות אשר הממשלה והקואליציה מנסות לכפות על הכנסת כולה יביא לפגיעה קשה ביותר בתפקוד הכנסת, ביכולת הפיקוח על עבודת הממשלה, וביכולת להביא לידי ביטוי את קולם של אזרחי ישראל אשר הצביעו עבור סיעות גוש הימין. מדובר בפגיעה חמורה וחסרת תקדים בהליך הדמוקרטי אשר הכנסת אמונה על קיומו. הדבר ייצר תקדים חמור, אשר יפגע אנושות בעבודת הכנסת גם לעתיד. אנו סבורים כי כיושב ראש הכנסת, אינך יכול לעמוד מנגד נוכח התנהלות חמורה זו".

"רמיסת האופוזיציה וכללי ההתנהלות בכנסת באה לידי ביטוי גם בקביעה החד צדדית והמקוממת של הדיון בוועדה המסדרת. דיון בנושא כל כך חשוב נקבע באופן מכוון ליום שהינו יום צום, מבלי שנעשה כל ניסיון אמיתי להגיע להסכמות, והכל על מנת לנסות להשלים במחטף מהלך פסול ולמנוע בו דיון ציבורי ראוי. בהקשר זה נציין כי נוסח מסודר ומלא של הצעות ההחלטה שבדעת הקואליציה להביא לוועדה לא פורסם עד רגע זה".

"נוכח כל האמור לעיל, נדרשת התערבותך הדחופה בכל העניינים שהוזכרו במכתב זה. במסגרת זו, נבקשך לפעול לדחיית הדיון שנקבע להיום בוועדה המסדרת, על מנת שניתן יהיה לקיים דיאלוג אמיתי בין הצדדים לשם גיבוש הסכמה הוגנת וראויה בכל הסוגיות שהוזכרו לעיל. אנו מצפים לפעולתך הנחרצת בעניין זה, שכן אנו נמצאים בפתחו של משבר חסר תקדים אשר עלול להביא לשיתוקה של הכנסת ולפגיעה אנושה במעמדה ובהליך הדמוקרטי התקין אשר הכנסת אמונה עליו", כתבו לוין וביטן.



0 תגובות